Hembrev vecka 19

Hej!

I veckan välkomnade vi en elev till klassen. Under terminens gång har vi vuxit och är nu en klass med 22 elever.

Jag är stolt över de framsteg och den kunskapsutveckling jag sett att alla elever har gjort under terminens gång. De har arbetat hårt och jag har haft höga förväntningar på dem. Allt arbete har utöver att det givit fina resultat, även ta lite på krafterna. Därtill lockar allt varmare väder till att vara ut och leka hellre än att vara inne och arbeta.

Men! vi har ju några veckor kvar till sommarlovet och vi kommer att ta vara på den tiden. Vi har mycket roligt inplanerat, som exempelvis:

Fritidshemmens dag som vi firar på tisdag den 14 maj med aktiviteter utomhus från kl. 14.30. Det kommer att finnas fika och pyssel till försäljning. Ni har då chansen att se några elever från klassen uppträda med dans. Det är klassens bidrag i den uppskattade talangfestivalen som går av stapeln varje år på skolan.

Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med solrosor på olika sätt. Vi har haft en GOTD om Vincent Van Gogh som är känd för sina solrosmålningar men även för att han skar av sig sitt öra… fråga gärna barnen vad de minns om vår GOTD om Vincent. Efter det målade vi solrosor med oljepastell och vattenfärg. Vi har också skrivit en faktatext och arbetat med solrosens livscykel genom att klistra bilder i rätt ordning. Nästa vecka kommer vi att fortsätta arbeta med solrosens livscykel.

Med hjälp av digitala verktyg kommer eleverna att få skapa redovisningar av det de lärt sig om solrosor. Det ska bli spännande att arbeta med!

I so har vi pratat om livet förr och nu vid högläsningen har eleverna lyssnat på en sagan ”Kråke och Gustav” där Gustav berättar om liver förr. Boken har nästan inga bilder men eleverna sitter så fint och lyssnar. Jag trodde att de skulle ha blivit lite bortskämda av det fina bildspel jag visar då jag läser om Lisa och hennes äventyr i ”Handbok för superhjältar” och kanske tycka att en bok utan bilder var tråkig.

Nästa vecka kommer de att få hem ett papper med intervjufrågor. De ska intervjua en äldre person om hur det var i skolan när den var liten. Vi har övat lite på hur en intervju går till idag.

Språket är det främsta verktyget för att vi ska kunna lära oss nya saker i alla ämnen. Den som kan läsa med ett bra flyt och läshastighet har lättare att förstå innehållet i en text och har då större möjligheter att nå sina mål. Därför är det så otroligt värdefullt att ni arbeta med läsningen även hemma genom att göra läsläxan tillsammans med era barn eller att läsa för era barn.  Jag kommer säkert att tjata om det fler gånger men det är viktigt att ni håller igång läsningen under sommarlovet så eleverna inte backar i sin läsutveckling.

Jag har bett vår speciallärare Lena att göra ett enkelt läshastighetstest med alla elever. Detta för att sedan ha som utgångspunkt för att bättre kunna följa elevernas läsutveckling. Som en liten övning inför detta har alla fått hem en lite speciell läxa med högfrekventa ord (på ett papper i en plastficka). Det är bra om eleverna tränar på att läsa orden varje dag hemma tills på onsdag.   På onsdag kommer jag att lyssna på läsläxan. 

Trevlig helg!
mvh

Ida

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *